Robben eiland, township tour en Hermanus

3 mei 2016 - Genadendal, Zuid-Afrika

Halloooo, daar ben ik weer!

Ik heb al 3 weken niet geschreven, oeps mijn oprechte excuses. Toch ga ik even in mijn geheugen graven en kijken of ik jullie op de hoogte kan stellen van mijn laatste avonturen!

8 April

Op vrijdag zijn we richting Kaapstad vertrokken met alle Genadendalse meissies. Girlsweekend out!

In de vroege ochtend zijn we vertrokken om richting de universiteit te gaan. Hier hadden we een “international workshop” met vele studenten. Deze studenten kwamen uit Zuid-Afrika, België en Nederland. De workshop was eigenlijk gericht op leraren-opleidingen, maar voor ons als fysio’s is het natuurlijk ook erg leuk om in contact te komen met andere nationaliteiten.

Die avond zijn we goed begonnen met een rugby-wedstrijd! Rugby is dé sport van Zuid-Afrika, dus het zien van een wedstrijd stond bij ons allemaal wel op de bucketlist. Voor mij was het ook de eerste keer dat ik in een stadion was (echt een broekie dus). Nadat we vies vettig stadioneten hadden weggewerkt begon de wedstrijd. Het was Stormers (Capetown) tegen de Sunwolves (Japan). Rugby is echt een ruige sport, wauw ik heb mn ogen uitgekeken.

9 April

Op de zaterdag zijn Sanne, Bobbi, Danique en ik richting V&A Waterfront gegaan, waar we op de boot stapten naar Robbeneiland.  We hadden een tour geboekt over Robbeneiland. De bootreis er naartoe was al adembenemend mooi. Je had prachtig uitzicht op Kaapstad en daarbij natuurlijk de Tafelberg. Eenmaal op het eiland aangekomen konden we met z’n allen een grote bus in. We hebben 2 uur over het eiland gereden waarbij we veel uitleg kregen over het eiland van de tourguide. Het was zo interessant. Wist je dat er vroeger mensen met epilepsie op het eiland werden “gedumpt” , omdat ze toen dachten dat deze mensen bezeten waren. Verder werden er nog meer zieke mensen op het eiland gezet.

Na deze indrukwekkende tour werden we afgezet bij de gevangenis. Het gevoel dat er door je heen gaat is niet goed te beschrijven. Als eerste kregen we informatie van een oud gevangenen. Deze man vertelde zo indrukwekkend over alles wat hij heeft meegemaakt. Hij vertelde over zijn tijd in de gevangenis en hoe de dagen eruitzagen. Ook vertelde hij hoe er onderscheid gemaakt werd tussen gekleurd en “zwart”. Hij zelf was zwart, net als Nelson Mandela. (Hij kende hem overigens) De zwarte kregen minder goede kleding, ze kregen poedertjes als lunch in plaats van gewoon eten en ze werden enorm mishandeld, lichamelijk. De manier waarop hij vertelde was echt indrukwekkend. We hebben met 40 mensen een half uur lang zwijgend geluisterd. Hierna kregen we nog een rondleiding door de gevangenis. De cellen waren 2x2 meter groot. Verder hebben we nog de binnenplaats gezien en een grote gezamenlijke cel (waar 80 mannen in zaten)

10 april:

In de vroege ochtend werden we opgehaald om een township tour te maken. We zijn als eerste naar een kerkdienst wezen kijken in een katholieke kerk. De lokale mensen kwamen hier in grote getalen op af. Iedereen zag er heel erg mooi en “zondags” uit. In de kerk wordt heel veel gezongen en een klein beetje gedanst. Zelfs de priester zingt in zijn eentje gebeden. Hierna zijn we lopend verder gegaan met een tourguide. Dit was een jongen die zelf ook in de township woont. Hij heeft ons verschillende straten laten zien en we zijn ook bij zijn eigen huis naar binnen geweest om te kijken. Het was ontzettend leuk om te zien dat de sfeer in de township bijzonder opgewekt was. Iedereen was op straat aan het kletsen, muziek aan het luisteren en de kindjes hadden de grootste lol met elkaar.

Na de township tour zijn we weer richting het hostel gegaan en hebben we daar nog wat gegeten met zijn allen.

Op de terugweg naar Genaal zijn we nog langs het winkelcentrum geweest om een dekbed te kopen, omdat het toch wel steeds kouder wordt hier, vooral snachts!

Door de week hebben we natuurlijk weer gewerkt. (Ja er wordt ook nog iets gedaan tussen alle leuke dingen door!) Ik schrijf op mijn blog niet veel over mijn werk, omdat het natuurlijk privacygevoelige informatie bevat. Op het moment zijn we nog steeds bezig met onze huisbezoeken in Genadendal, Greyton en Bereville. Hiernaast zijn we bezig met verschillende bezigheden rondom de gehandicapten dagbesteding. Ook hebben we deze week een presentatie gegeven bij Homebased Care over de dingen die een fysiotherapeut kan betekenen voor de patiënten en voor de carers zelf. Dit was erg leuk om te doen en de carers vonden het ook erg interessant. (leuk feitje: we spraken afrikaans tijdens de presentatie, en het ging baie lekker!!)

16 en 17 april

Dit weekend zijn we (voor het eerst) een lekker weekendje thuis gebleven! Ofja, we zijn op de vrijdagavond naar Somerset gereden voor Bobbi’s cadeautje. We gingen namelijk naar: Jungle book the film!! Echt een gave film.

Verder hebben we dit weekend hard aan school gewerkt en op de zaterdagochtend zijn we naar de markt geweest in Greyton. Erg gezellig en we hebben er heerlijke samosa’s gegeten J

In de avond zijn we met de hele genaalfamilie bij elkaar gekomen om een drankje te nuttigen en er een leuke avond van te maken. (Foto’s en filmpjes niet beschikbaar, kuch)

Door de week hebben we natuurlijk weer hard gewerkt. Ik wil toch nog wel even een grappig avontuurtje met jullie delen. Hier in het dorp lopen heel veel honden los over straat. Sommige zijn heel agressief en bijten het liefst meteen je teen eraf, andere honden zijn erg lief en willen vrienden met ons maken. Zo ook onze lieve Happy (zo hebben we haar genoemd). Deze lieve witte bull-achtige hond vindt het altijd heel erg leuk om door ons geknuffeld te worden en met ons te spelen. Echter denkt deze kleine rakker nu dat wij zijn baasjes zijn. Op dinsdag werken wij in genadendal, waar we happy altijd tegenkomen. In de vroege ochtend had ik happy al gespot en na een klein aaitje wilde ze mij niet meer laten gaan. Ze liep mee naar alle patiënten, wat niet erg fijn is, aangezien ze onderweg door ongeveer 30 honden wordt aangevallen. De hele ochtend kwamen wij niet meer van haar af, ze stond zelfs bij ons in de tuin te kwispelen. Om het verhaal even kort te maken. Happy is achter onze auto aangerend naar een ander dorpje, dat erg armoedig is en waar heel veel agressieve honden los lopen. De lokale mensen waren meteen in paniek: Van wie is die hond?!! Ze waarschuwden ons dat Happy zou worden dood gebeten, als ze niet snel weg zou gaan. Omdat we stiekem toch wel een beetje zijn gaan houden van dit beestje, hebben we haar maar in de auto geladen en terug gebracht naar de plek waar ze vandaag kwam. We hebben wel erg gelachen om deze actie, stomme hond hahah.

21 April

Deze dag stond weer in het teken van verslagen typen. Helaas werd ons mooie plannetje verwoest door een harde storm, letterlijk. Want doordat de storm zo heftig was, waaide er een boom om die ervoor zorgde dat de stroom was uitgevallen. In heel de omgeving! We hebben de dag dus doorgebracht met spelletjes doen en een boek lezen. In de avond hebben we ons leven op het spel gezet om door de storm naar Greyton te rijden, om daar een hapje te eten! Hier was het erg gezellig met allemaal kaarsjes om toch een beetje licht te creëren.

22 April

Vandaag zijn we met de jongens vertrokken naar Hermanus! Dit is een stadje, ongeveer een uur rijden van Genaal. Het is echt een ontzettend leuk dorpje met een leuk marktje en een prachtig uitzicht over de zee! ’s Middags stond er iets heeel leuks en lekker op de planning, namelijk wine and tapas paring! Man man, wat was dit goddelijk. We kregen 8 verschillende wijnen met 8 verschillende tapas gerechtjes. Deze zagen er stuk voor stuk uit als kleine kunstwerkjes. We hebben hier heerlijk genoten in het zonnetje.

Op zondag 23 april hebben we allemaal een heeeerlijke full body massage gehad. Dit was de eerste keer dat ik het ging meemaken, en ik moet zeggen, dit is voor herhaling vatbaar! Voor 250 rand (14 euro) zijn we een uur lang van top tot teen gemasseerd. Hierna hebben we een trial gelopen langs de zee. Na 2,5 uur lopen kwamen we uit in grotto beach waar een restaurantje zat genaamd Dutchies. Je kunt wel raden dat wij erg blij werden toen we “broodje kroket” op de kaart zagen staan. Het was niet zoals thuis, maar het was wel erg lekker. Hierna zijn we weer naar Genaal gereden.

Bedankt voor het lezen van mijn blog.

We zitten nu net over de helft van ons avontuur in Afrika! Over precies 10 weken zijn we weer terug in Nederland.

Chat to you soooon.

Liefs Tessa

1. Mama:
    3 mei 2016
    Hey lieverd. Wat heerlijk weer om je verhalen te lezen! Geniet nog maar lekker!
    Xxx mamsie..