Kruger, Swaziland en Saint Lucia

15 juni 2016 - Johannesburg South, Zuid-Afrika

Hallo lieve mensen!

2 weekjes geleden heb ik afscheid moeten nemen van mijn stagetijd hier. Dat was even zwaar, maar gelukkig had ik een goed vooruitzicht! Ik ga 2 weken reizen! Hierbij de blog van de eerste paar dagen van de trip.

Geniet dit.​

Woensdag 8 juni

Vandaag hebben we alle voorbereidingen getroffen voor onze reis! Het was nog even een flinke truggel met die backpack van ons, maar uiteindelijk is het gelukt. Ook hebben we onze kamer leeg moeten halen, omdat we straks niet meer terug kunnen komen in ons huis. Het was erg gek om alle lieve kaartjes en fotootjes van de muur af te halen. In de avond heb ik nog op de valreep mijn blog geschreven. 'S avonds nog even een lekker douche en pats, toen viel de stroom uit. Oke we hadden dus even niet opgelet hoeveel stroom we nog hadden, stupid.

Donderdag 9 juni
In de vroege ochtend ging de wekker, om 3:30 om precies te zijn! Het was nog even een uitdaging om zonder licht onze laatste spulletjes bij elkaar te zoeken, maar om 4:30 zaten we in de auto. Lieve mama Lizelle kwam ons nog even een drukkie (knuffel) geven, gekkie zo vroeg!! Om 6:30 waren we dan op de AirPort, bye bye Bobbi en Jurio. Na een lekker ontbijtje hebben we onze (baie zware) backpack ingecheckt. De vlucht is goed verlopen en in Johannesburg werden we opgehaald door de taxi. Aan het eind van de middag zijn we naar een grote Mall gegaan en daar hebben we even gegeten en nog een setje speelkaarten gekocht (we roepen al weken: we moeten de kaarten niet vergeten he!! Yeah....) Op dit moment verblijven we in een heel mooi guesthouse. Morgenvroeg moeten we om 8u bij het vertrekpunt aanwezig zijn, en dan begin te reis, SPANNEND!

Vrijdag 10 juni

Vandaag gaat onze reis dan echt beginnen! We stonden lekker vroeg op, namelijk 6uur. Om 6:45 ontbijt en om 7:15 zou de taxi komen! Nouja.. Dat gebeurde dus niet. Om half 8 moesten we verzamelen en om 8uur zouden we vertrekken. Onze taxichauffeur stond vast in de file. Om 7:55 kwam hij eindelijk! We scheurden als malle richting de verzamelplek, en we stonden direct al bekend als de meisjes die te last kwamen, yes. We ontmoetten de groep: 7 Duitsers, 1 Italiaanse en 2 Nederlanders, gezellig! We hebben de hele dag in de truck gezeten opweg naar Kruger. Om 15u kwamen we aan op onze overnachtingsplek. Het is hier echt super mooi. De tent hadden we erg snel in elkaar, én hierna zijn we even naar het zwembad gegaan om te chillen. Ineens hoorde we geluiden en toen bleek dat er 3 nijlpaarden in de rivier lagen, heel mooi om te zien! Er zit elektrische omheining om ons kamp, dus het is veilig. Om 20u stond er een lekkere maaltijd klaar en konden we dit lekker rond het kampvuur opeten.. Na een gezellig avondje kletsen gingen we ons tentje in.

Zaterdag 11 juni
De wekker ging om 5u af!!!! Snel eventjes douchen en ontbijten. Om 6u reden we al door het krugerpark. We hebben prachtige zonsopgang gezien. Het was vandaag een echte lucky day, want we hebben zoveel dieren gezien! We zagen: hyena's, olifanten, giraffes, neushoorns, buffels, nijlpaarden, krokodil, cheeta's, zebra's, gnoes, impala'... En waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar! Echt ontzettend gaaf. De rangen waar we door werden rondgereden was ook heel aardig en hij vertelde veel interessante dingen over de dieren. Op het einde van de dag kregen we nog een lekker band in het park. De ranger vroeg ons om het voertuig uit te gaan en uit te kijken voor dieren, oke duidelijke opdracht bedankt. Geen leeuw gezien gelukkig dus we konden weer veilig verder. Op dit moment zit ik in de bar op het kamp, met een lekkere amarula en goed gezelschap. Tot morgen!

Zondag 12 juni
Over precies een maand ben ik alweer thuis! Aaah besefmomentje. Maargoed verder, de wekker stond weer vroeg, om 6u! Om 7u zaten we in de truck, vandaag gaan we de panoramaroute doen. Eerste stop: Pelgrims rest. Dit is een klein dorpje met een grote geschiedenis. Het was mooi om te zien maar na een paar minuten verveelde ik me al, haha. (En met mij meerdere). Tweede stop was Blyde river Canyon. Dit was echt prachtig! Het is de 4e grootste Canyon van de wereld. We hebben prachtige foto's gemaakt. Het was deze dag trouwens onwijs koud.. Dus dat was minder fijn! Hierna gingen we naar bourke's luck potholes. Dit is wederom in het national park. Hierin komen 2 rivieren uit, de Blyde river en treur river. (Blije en boze rivier) dit heeft ook weer met geschiedenis te maken. De potholes zelf worden gevormd door water-erosie. Het vormt perfect ronde gaten, ook weer heel mooi om te zien! Als laatste bezochten we God's Window. Vanaf hier kun je ook de Blyde river Canyon in kijken. Het was erg koud en mistig, maar als het niet mistig is kun je over heel Kruger kijken! ( en Kruger is groter dan Nederland). Hierna liepen we door naar de top, het was even pittig omdat de lucht zo hoog heel anders is! Ik voelde me een zware astmapatiënt toen ik naar boven klom, haha. Eenmaal boven was er ineens een regenwoud, zo gek! Maar echt onwijs onwijs mooi, wauw. Hier hebben we genoten van de natuur en van het uitzicht. Na alle bezienswaardigheden van vandaag zijn we weer naar het kamp gereden. Eenmaal op het kamp hebben Marit, Mandy, Sanne en ik spelletjes gedaan in de truck. Mandy en Marit zijn 2 meiden die we op de reis ontmoet hebben, erg gezellig! Dennis, onze chauffeur en tevens ook een guide kwam er bij zitten, hij heeft zulke leuke verhalen, heel leuk om naar te luisteren. In de avond aten we traditionele braai, hmm,...

Maandag 13 juni

We moesten weer heeeeel vroeg op. Om 5u ging de wekker! Om 6u zaten we in de bus om safari te doen in Kruger. We hebben weer wat mooie dieren gezien. Midden in Kruger hadden we een lekkere brunch. Hierna zijn we doorgereden naar SWAZILAND!! Het was een flinke rit, maar het is het meer dan waard. Het kamp waar we nu verblijven is echt heel gaaf. We zitten midden in een safaripark, zonder omheining! Er lopen geen carnivoren rond hier. Echter wel Nijlpaarden en krokodillen... Ik heb nu al veel zwijnen, impala's en zebra's gezien! Heeeel erg gaaf. En ook fijn, we konden voor 12 rand, (60 cent) onze tent omboeken naar een dorm room. Voor dat geld ga ik mijn tent natuurlijk niet opzetten! Wat nog fijner is, is dat we allemaal een hele kamer voor onszelf hebben (met 4 bedden). In de avond heeft onze reisleider weer heerlijk voor ons gekookt (so lucky, hij is een ex- souschef) Later op de avond zijn we naar een dansavond geweest, waar local people voor ons gingen optreden. Voor het begon stonden we nog bij het kampvuur. Het was echt super leuk, want er lagen allemaal wilde zwijntjes om het vuur, zo schattig! Deze avond zij we vroeg naar bed gegaan, want iedereen was heel moe en de dag erna moesten we om 6uur weer paraat staan..

Dinsdag 14 juni
Zoals ik dus zei, om 6u 's ochtends begonnen we met een hike! We gingen samen met Hannes (onze reisleider) de hippo trail lopen. Het was een ontzettend mooie route en onderweg kwamen we veel antilopen, aapjes en zebra's tegen! Bij het water hebben we nog een aantal krokodillen mogen bewonderen. Het voelt zo gek om langs krokodillen en nijlpaarden te lopen... Na de hike hebben we lekker ontbeten en om 9u begon iedereen aan de activiteiten. Je kon kiezen tussen een safari, mountainbiken en paardrijden. 3x raden wat ik heb gekozen. We hebben een heeeeerlijke rit gemaakt tussen de wilde dieren! Omdat je op een paard zit, voelen de dieren zich niet bedreigd. Hierdoor kun je heel dicht bij de zebra's, gnoe's en impala's komen. Het mooiste vond ik toen we vlak langs een zebra-veulentje liepen. Dit kleine beestje was zo nieuwsgierig! Het landschap waar we doorheen reden was echt prachtig, Swaziland staat wel in mijn top 3 van mooiste plekken hoor! Na de activiteiten kwamen we terug voor een lekkere lunch. Tassen inpakken en de truck in! Het was een lange rit van Swaziland naar Saint Lucia. Bij de grens hebben we weer een aantal stempeltjes ontvangen.
Eenmaal in Saint Lucia hebben we lekker kunnen douchen, waarna er een avondprogramma voor ons klaar stond. We kregen les in Zulu (de taal die ze hier spreken). Dit was overigens erg moeilijk, dus ik heb er niks van kunnen onthouden, oeps. Vervolgens hebben we traditioneel Zulu's gegeten. En tot slot kwamen er nog een aantal jongens Afrikaans voor ons dansen! Dit was heel apart en op het einde werd ik uitgenodigd om met hen mee te dansen. Dit was best gênant haha.
Na een paar wijntjes zijn we lekker gaan slapen! (Morgen weer heeeel vroeg op!)

Woensdag 15 juni
Om 4:30 (ja je leest het goed!!) ging de wekker. Om 5u werden we opgehaald met een safari-voertuig en zijn we naar Hluhluwe-imfolozi Game reserve gereden. Hier hebben we een game drive gedaan. We hebben ontzettend veel Neushoorns gezien. Verder hebben we niet super veel bijzondere dieren gezien. Ik moet het luipaard nog zien om de big 5 te kunnen afstrepen, maar dit beest verstopt zich steeds voor mij.. Haha. Voor lunchtijd zijn we weer naar onze lodge gereden. Na de lunch hadden we eventjes vrije tijd en om 3u begon onze bootsafari. We voeren over een rivier waarbij we veel nijlpaarden (heeeeel veel), krokodillen en haaien hebben gespot! Het was vandaag gelukkig lekker warm, dit hadden we nog niet echt meegemaakt. Zometeen gaan we lekker avondeten, en daarna nog eventjes Saint Lucia in. Je moet hier ' savonds uitkijken voor Nijlpaarden, deze dieren komen in de avond en nacht door het stadje lopen om gras te eten. Ik vind t allemaal maar wat hoor, haha! Morgen vertrekken we naar Durban!

Hopelijk vonden jullie mijn eerste blog over de vakantie leuk. Ik geniet in ieder geval met volle teugen! Over een paar dagen gaan we richting de Drakensbergen en Lesotho. Hier is het op dit moment erg koud! Er ligt ongeveer 30 á 40 centimeter sneeuw. Oke als ik dit overleg krijgen jullie over ongeveer een week nog een blog. Tot snel!

Liefssss

1. Mama:
    15 juni 2016
    Ik was gisteravond natuurlijk al door jou bijgepraat maar lees ook weer dingen die je me niet verteld hebt, zo leuk! Het plezier dat jullie beleven is overduidelijk... Ook ik dacht op 12 juni; nog 1 maand! Maar mijn gevoel zal zeker bijna tegenovergesteld zijn aan dat van jou al hoop ik dat ook jij langzaam er naar begint te verlangen om iedereen weer eens een knuffel te kunnen geven.
    Maar ik begrijp heel goed dat jij dit alles straks ook heel erg zult missen...
    Lots of love! X mama