Roadtrip door de Gardenroute!

7 april 2016 - Grabouw, Zuid-Afrika

Mijn vakantie-Blog!

Yes lieve mensen, daar is mijn blog over de 2 weken-durende roadtrip eindelijk.

Ik wil jullie vantevoren alvast waarschuwen dat het een lange blog zal zijn. Veel plezier met lezen!

Afgelopen 2 weken was school-holiday hier in Genadendal, wat betekende dat wij ook 2 weekjes vrij mochten nemen. Samen met Jurio, Daniel, Sanne en Bobbi hebben we een reis laten samenstellen door de Garden-route. Dit hebben we laten doen door een reisorganisatie. Op vrijdag 18 maart zijn we vertrokken met de auto volgepropt (letterlijk, we konden niet meer bewegen op de achterbank)

Wilderness

De eerste bestemming was Wilderness. Onderweg naar deze plek heb ik al met grote ogen naar het uitzicht zitten kijken. Het is zo onwijs groen hier, heel anders dan in Genadendal. We bleven de eerste 2 nachten op een camping, midden in het national park. Echt een prachtige camping. Wat zo leuk zuid-afrikaans is aan de camping is dat elke campingplek een eigen braai heeft. Zo kun je ’s avonds je gerechtje klaarmaken op je braaiplekkie. Als je tenminste hout hebt…. Wij als onervaren braaiers hadden namelijk alleen koolblokken gekocht, haha. Gelukkig hadden we super lieve buren die ons van alle kanten kwamen helpen met ons vuurtje.

Na een verschrikkelijke nacht (ik kan niet goed op een dun matje slapen) zijn we de dag begonnen met een kano tocht.  Eerst een paar kilometers peddelen, waarna we bij een trial uitkwamen. Deze konden we lopen om uiteindelijk bij een hele mooie waterval uit te komen. De wandelroute en de waterval waren beide echt heel mooi.

Eenmaal terug op de camping hebben we ons lekker warm gedoucht en zijn we doorgereden naar een restaurantje in WIlderness. Hier hebben we heerlijk Italiaans gegeten. Sanne en ik besloten om terug te lopen naar de camping. Er lag een mooi pad over/naast een meertje die naar de camping leidde.

Op de camping hebben we nog gezellig wat wijntjes gedronken en gekletst. Dani en ik waren helemaal klaar met de tenten dus we hebben een poging gedaan om in de auto te slapen, haha!

Zondag zouden we gaan paragliden! Ik had er echt onwijs veel zin in. Helaas kregen we in de ochtend een smsje dat het niet door zou gaan vanwege de harde wind. We hebben eventjes gebaald, maar balen mag niet te lang duren!

Plattenberg Bay

Vanwege de cancelling zijn we redelijk vroeg door gereden naar de volgende bestemming, Plattenberg bay. Onderweg zijn we nog bij een winkelcentrum gestopt om een bikini voor Sanne te vinden (ze was haar bikini vergeten mee te nemen), maar dat is niet gelukt.. Wel hebben we alle 3 nog sokken kunnen halen, zodat de eeuwige strijd om de zwarte enkelsokjes over is. (iedereen had zwarte enkelsokjes meegenomen naar Afrika, en ze raakte allemaal om de beurt kwijt.. rara.. haha)

Eenmaal aangekomen in het hostel Albergos was ik helemaal happy. Het was namelijk een katten-hostel. Het inchecken heb ik dan ook maar aan de anderen over gelaten, ik ging opzoek naar katjes om mee te knuffelen! Het hostel zelf was ook echt prachtig met een schattig tuintje met hangmatten en een gezellige braaiplek. In de avond hebben we gezellig rond de braai gezeten met allemaal andere studenten die hier verbleven. (hierna begon het te stortregenen en was de braai uit, lekker dan, haha)

De volgende ochtend stond er iets heeeeeeel leuks op de planning, namelijk interactie met olifanten! We hadden zelf nog geen idee wat er zou gaan gebeuren. Eenmaal op de plek van bestemming (elephant sanctuary) konden we de olifanten al van veraf bekijken. We werden opgehaald door een man die ons vanalles vertelde over de olifanten. Deze olifanten waren allemaal gered uit verschillende parken, waaronder het krugerpark. Er waren 3 olifanten waar wij die ochtend mee zouden “interacten” (ha-ha). Voorop liep Marula, daarachter Jabu en achteraan Tandi. Wij 3 meiden mochten als eerst wandelen met de olifanten. Ik werd bij Marula geplaats. Dit was liefde op het eerste gezicht, wat een lieve olifant! We mochten een stuk door het bos lopen. Je moest je hand in de slurf van de olifant steken, zij hielden zich dan vast aan je hand (ik moet zeggen, er kwam nog best wat gewicht op je hand) In het bos kwamen we op een open plek uit waar de olifanten naast elkaar gingen staan. Hier kregen we individueel een anatomie-lesje over de olifanten, wat als fysiotherapeut natuurlijk heeeel leuk is! Ik heb de patella van een olifant gepalpeerd, wauw! (vertaling: knieschijf gevoeld) We zijn nog eventjes op de foto geweest met de olifanten en daarna mochten de jongens weer terug lopen met de olifanten. Er was nog 1 olifant over, en omdat die man zag dat ik n beetje gek was op Marula, mocht ik weer met haar terug lopen J. Hierna hebben we de olifanten nog eten mogen geven. Na het eten gingen de olifanten lekker badderen, heel leuk om te zien.  Tot slot kregen wij nog een les over de olifanten, gedrag, eetgewoontes en de anatomie again!

Jeffrey’s Bay

Na de ene nacht in Plattenberg bay zijn we doorgereden naar Jeffreys Bay. Dit is DE hotspot wanneer je van surfen houdt! We kwamen aan het eind van de middag aan bij het hostel “Island vibes”. Sanne en ik zijn even het stadje in geweest om rond te kijken. De rest ging alvast een poging wagen om te surfen. ’s Avonds hebben we in het hostel gegeten wat de pot schaft, erg lekker en goed betaalbaar. Hierna hebben we de nodige drankjes genuttigd (lees: mega cocktails) en hebben we een super gezellige avond gehad! Er waren veel jongeren die aan het reizen waren, dus dan maak je leuke contacten.

De volgende ochtend hebben we heerlijk ontbeten met een prachtig uitzicht. Hierna hebben we allemaal een surfboard en een wetsuit gehuurd en hebben we de zee eens van dichtbij bekeken. De golven waren best wel heftig. En nadat ik met mijn hoofd tegen de grond was beland, 2X in een “wasmachine” terecht was gekomen en ook nog een het board tegen mijn sleutelbeen was aangebotst, was ik er redelijk klaar mee haha. Helemaal omdat er in de middag paardrijden op de planning stond! We kwamen aan bij een grote ranche, waar al een aantal paarden opgezadeld klaarstonden. We hebben een 3-uur durende rit gemaakt door de duinen en over het strand. Het uitzicht was hierbij echt prachtig. Ik heb enorm moeten lachen om de rest van de groep, omdat het voor bijna iedereen de eerste keer was op een paard. Dat was stiekem best vermakelijk, hihi. Op het strand mochten de “gevorderden” een galopje wagen, wat heel gaaf was!

Op de derde dag in Jeffreys bay zijn we gaan quad-rijden. Ik had het nog nooit gedaan, dus het leek me wel een uitdaging. We deden een super gave trial langs een diepe afgrond, genaamd baviaanskloof. Ook zijn we richting een waterval gereden waar de jongens nog even gezwommen hebben. De quads reden bijna 80 km/u, en op de weg naar het beginpunt hebben er dus ook maar een klein wedstrijdje van gemaakt. Bobbi en ik hadden echter niet door dat we al zo’n 1 km voorbij het beginpunt reden, dus Jurio kwam ons maar even zoeken. Ik vond het quad-rijden echt een van de gaafste dingen die ik gedaan heb hier!

In de avond zijn we bij een super goed vis-restaurant gaan eten. Ik had een burger besteld, omdat ik dus geen vis lust. Uiteindelijk heb ik de rest goed geholpen met hun sushi, ik denk dat ik zelfs sushi met vis lekker begin te vinden!

De laatste avond in het hostel was een goede avond! Wederom hebben we weer genoten van de cocktail, de muziek en hebben we lekker gedanst!

Addo

Next stop: Addo. Addo staat bekent om Addo elephant park, wat een groot national park is om safari’s te doen. Eenmaal daar aangekomen hebben we heerlijk genoten van alle rust op de camping. Er hingen hangmatten en er waren ook super lieve honden waar ik lekker mee heb geknuffeld. S’ Avonds hebben we zelf gekookt, echter moesten we onze boodschappen in een mini-supermarkt (de dichtstbijzijnde spar was 1 uur rijden). Het resulteerde in smerige pastasaus en plastic gehakt. Bah.

De volgende ochtend zijn we met ons eigen bakkie op safari gegaan in Addo elephant park. Omdat wij nu “inwoners” zijn, hoefden we maarliefst 58 rand pp te betalen (3 euro) Sannetje had een lekker cappuchino gehaald voor ons (dit bleek later niet zo’n goed idee). We zijn aan de hand van een kaart door het park gereden, opzoek naar de dieren. We hebben uiteindelijk  veel dieren gezien, waaronder verschillende vogels, wilde zwijnen, zebra’s, een leeuw, buffels, olifanten, een schildpad, aapjes, struisvogels, een vos, dung beetles en springbokkies. Die cappuchino bleek dus geen goed idee, omdat Sanne en ik na 2 uurtjes al moesten plassen. En ook écht heel nodig. Bij een uitzichtpunt hebben we stiekem de auto verlaten. Naast het bordje: watch out, Lions ! was een mooi struikje, waar Sanne en ik lachend en met gevaar voor ons leven even wild geplast hebben. Zo, kan ik die ook weer van mijn bucketlist afstrepen, uhum.

We hebben een grote kudde olifanten vlak voor onze auto voorbij zien lopen. Dit was best even spannend, omdat olifanten ook wel gevaarlijk kunnen zijn. Ze hadden een inimienie olifantje tussen hun benen in lopen, echt heel schattig.

Om half 7 sloot het park en zijn we weer richting de camping gereden.  Naast de camping was een leuk restaurant, waar biologisch eten werd gemaakt. Hier hebben we heeerlijk gesmuld van een stukje vlees en lekkere groenten.

Chinsta

Het volgende hostel, Buccaneers, lag in Chinsta, een dorpje vlakbij east London. We kwamen hier op zaterdag aan. Deze dag zijn we lekker lui geweest en hebben we op het strand gelegen. In de avond was er gezamenlijk avondeten waar  je je voor kon inschrijven. Er werd traditioneel Xhosa gekookt (Afrikaanse stam die praat met kliks). We kregen een soort stoofpotje met pompoenmoes en zoete aardappel. Het was best lekker, maar niet helemaal mijn smaak.

Die zondag was het eerste paasdag. We kregen gratis ontbijt in het hostel. Om 9u begon de easter-hunt. Ze hadden allerlei paas-eieren (op z’n afrikaans. Het zijn een soort marshmallows omhuld met chocolade) verstopt in en om het hostel.

In de middag besloten we om gezellig naar East-london te gaan. Met onze vakantiekoppies hebben we er echter niet bij nagedacht dat het 1e paasdag was, en daarom bijna alle winkels gesloten waren. Gelukkig was er een Mall waar wel enkele winkeltjes de deuren geopend had. Hier hebben we gezellig een beetje rondgekeken en geshopt.

Op de derde dag hadden we een segway-safari geboekt. Na de uitleg over hoe je een segway moest besturen, mochten we ze zelf gaan testen. Ik mocht als eerste proberen (waarschijnlijk omdat de begeleider zag hoe hard ik aan het lachen was. Stiekem was ik bang met mijn slechte evenwicht om van dat ding af te vallen). De eerste stap van mij op de segway was zoals verwacht ook erg lachwekkend. Doordat ik het evenwicht niet kon vinden schudde ik heen en weer, met als gevolg de slappe lach. Kun je nagaan hoe dat eruit zag. Maargoed, na een paar minuutjes had ik dit apparaat wel aardig onder de knie en gingen we met z’n alle het “safaripark” in. We hebben maarliefst 1 zebra en 3 struisvogels gespot, jippie. Onze tourguide had er ook weinig zin in, waardoor hij vaker dezelfde rondjes reed. Het rijden op de segway was echt heel erg leuk om te doen, jammer dat de safari zelf een beetje tegenviel.

Kenton on sea

In kenton on sea hadden we weer een super leuk hostel met heel veel… katjes! Het was een erg rustig hostel, wat ook wel weer lekker was. We hebben deze dag een beetje gechilld en savonds hebben we weer zelf gekookt, dit keer wel met goede ingrediënten. De volgende ochtend hadden we een safari gepland staan. Als eerst gingen we met een boot over de rivier varen. Ondertussen werd ons vanalles verteld door de ranger over de vele vogels die we zagen. Eenmaal aangekomen in Sibuya game reserve gingen we verder met een gave jeep. We waren trouwens maar met z’n vieren, dus het was een prive-safari! Sibuya national park is een heel ander park dan Addo. Dit was een veel rustieker park en ook een stuk kleiner. De ranger kon ons veel interessante dingen vertellen over de dieren. In het eerste gedeelte hebben we vooral springbokkies, impala’s, zebra’s en wildbeesten gezien. Helaas was er 6 dagen voor wij daar waren iets verschrikkelijks gebeurd. Er waren namelijk “poachers” het park binnengedrongen. Ze hebben bij 3 neushoorns de hoorn eraf gehaald. Heel erg zielig. Ze verdoven de dieren en snijden de hoorn weg. Hierna worden de dieren wakker met erg veel bloed en restverschijnselen van de verdoving. Ze worden langzaam blind, hebben geen evenwicht meer etc. Ze hebben na 2 dagen alle neushoorns moeten afmaken. We zijn langs de plek gereden waar de neushoorns begraven lagen. Dit was zo indrukwekkend. We mochten een steen op het graf leggen. Dit is vanuit de Zulu een traditie om je medeleven te tonen. Op het graf zagen we een olifantenpoot-afdruk staan, wat erg bijzonder was. Olifanten kwamen namelijk nooit in dat gebied. Olifanten zijn erg bijzondere en gevoelige beesten. Ze hebben aangevoeld dat er iets ergs gebeurd was en kwam ook hun “medeleven” tonen. Daar stond ik dan, op een immens groot graf met een net zo grote brok in mijn keel. Ik vond het heel aangrijpend..

Hierna zijn we doorgereden naar het tweede deel, waar leeuwen leefden. Eenmaal binnen hadden we binnen een paar minuten al de eerste leeuw gespot! Dit was zo ontzettend gaaf. We konden super dichtbij de leeuwen komen met de jeep. We zagen Simba, de mannetjes leeuw. Even later zagen we ook de vrouwtjes leeuw liggen. We hebben haar ook een stuk zien lopen, vlak voor onze jeep langs! (Dit is erg bijzonder, aangezien leeuwen 22 u per dag slapen). Ondertussen we naar de leeuw aan het kijken waren, vroeg de ranger of we ons veilig voelde. Eigenlijk wel ja.. Hij zei: jullie weten waarschijnlijk niet dat er nu ongeveer 4 leeuwen ons zitten te bekijken vanuit de bosjes. Oke bedankt voor deze informatie, ik zag alleen maar bosjes om ons heen en we waren zo’n 4 meter verwijderd van de mannelijke leeuw..

In de middag stond er een heerlijke lunch op ons te wachten in een verblijf naast het park. Hier hebben we heerlijk van genoten in het zonnetje.

Hierna zijn we weer terug gevaren met de boot naar het beginpunt. Hier heb ik nog geld gedoneerd aan de stichting die Rhino’s in bescherming neemt.

De dag erna zijn Bobbi en ik vroeg opgestaan om een lekker ritje te maken op het paard! We zijn richting een kleine manege gereden in Kenton. Dit was heel anders dan in Papiesfontijn. Het was veel kleiner en veel persoonlijker. Ik vertelde dat ik al wat jaren ervaring heb met paardrijden. Ik kreeg een lief paard toegewezen genaamd Blue. Eenmaal onderweg bleek dit een lekker pittig paard te zijn, wat ik heel fijn vond, kon ik eindelijk rijden!! Blue had erg veel energie en eenmaal op het strand hebben we ook heerlijk gegaloppeerd. De rest van de groep waren beginners, dus na een stukje galop zijn we gesplitst in 2 groepen. Bobbi en ik mochten met een andere vrouw nog een heel stuk verder het strand op. Ik heb echt genoten van de galop en het mooie uitzicht!

In juli, wanneer we klaar zijn met de minor, gaan Bobbi en ik een 7-daagse trial doen bij deze “manege”. We gaan een week lang paardrijden en zullen 150 KM afleggen, ZO VEEL ZIN IN.

Tsitikamma

Onze laatste bestemming alweer. Dit was ook nog eens de mooiste bestemming, naar mijn mening. De laatste 2 nachten hebben we hier gekampeerd, met een plaatsje pal naast de zee. We verbleven op deze camping, die midden in een national park geleden is. Het was al wat later toen we hier arriveerde. We zijn savonds lekker wat gaan eten in het restaurant, met uitzicht over Storms river mouth.. Bergen en de zee, echt prachtig. De volgende ochtend stonden we weer vroeg naast ons tentje. Bobbi, Jurio, Dani en ik zouden gaan “black water tubing” Dit is vergelijkbaar met raften, maar je zit alleen in een soort band. Het water stond helaas wat laag deze dag, waardoor de mini-watervalletjes niet erg spectaculair waren. Wel was de route door de rivier erg mooi en hebben we ook ontzettend gelachen. Je mochten met je band van een rots afspringen. Je kon ervoor kiezen om samen met je band te springen, of eerst je band te gooien en er daarna in te springen. Dani koos voor het laatste. Hij sprong er helaas finaal naast, wat weer een slappe lach op heeft geleverd..

Na de hele ochtend getubed (schrijf je dat zo) te hebben, hadden we heel veel honger. We hebben Sanne opgehaald op de camping en zijn we pizza gaan eten in Tsitsikamma. Toen we weer terug waren op de camping hebben we samen een trial gelopen, deels door de bergen en deels over het water met een brug. Dit was echt zo mooi!! Op de terugweg was het al donker en hebben we nog vuurvliegjes kunnen spotten.

Op deze camping liepen een groot aantal bavianen rond. Dit was zo grappig. Ze stelen eten uit tenten en ze gaan met flesjes bier op de weg liggen. We hebben ons wel vermaakt om die dieren!

De laatste ochtend zijn Sanne en ik om 6u opgestaan om nog een andere trial te lopen, Dit was meer door het bos, erg mooi weer. Rond 10u zijn we weer richting Genaal vertrokken. Na een lange rit van 7 uur zijn we weer herenigd met onze genadendalse familie, jippie J

Al met al heb ik een onwijs gave vakantie gehad! Ik heb de meest mooie natuur gezien en erg gave activiteiten ondernomen. Zeker een aanraden wanneer je eens naar Zuid-Afrika komt!

Inmiddels zijn we alweer een weekje bezig met werken, maar daarover lezen jullie in mijn volgende blog.

Bedankt voor degene die het tot aan het einde hebben kunnen volhouden, haha!

Tot snel weer.

Liefs Tessa

1. Martin:
    7 april 2016
    Een woord: Wow...
    (Ah, dat waren er drie. En weer vijf... Ach zucht)
    Wat een belevenissen zeg. Ik ben wel jaloers. Ooit als ik groot ben...
  2. Alice reulen:
    9 april 2016
    Wat een verhaal en wat spannend allemaal, dit had je echt niet willen missen naar zuid Afrika te gaan. Maar je ziet wel het gevaar ligt om de hoek met die leeuwen en zeker je plas daar te doen, Tessa ik geniet gewoon van je verhalen.
    Tessa tot je volgend avontuur, Knuffel Oma en Opa op de Reuver. xxxxxxxxxxxxxxxx
  3. Frans Douven:
    17 april 2016
    Super Cool allemaal ik krijg ook al zin om die kant uit te komen.Wie weet in de toekomst
    Geniet er maar van voor je het weet is het alweer voorbij groetjes Frans en Els